Senaste inläggen

Av svenne - 3 maj 2008 12:20

Kunskap ideer och utveckling

   del 1

   del 2

   del 3

del 4

   del 5


Av svenne - 3 maj 2008 12:18

Kunskap ideer och utveckling

   del 1

   del 2

del 3

   del 4

   del 5


Av svenne - 3 maj 2008 12:16

Fredrik Härén håller en underhållande och tänkvärd föreläsning om kunskap ideer och utveckling.


Kunskap ideer och utveckling

   del 1

del 2

   del 3

   del 4

   del 5


Av svenne - 3 maj 2008 12:05

Fredrik Heren håller en underhållande och tänkvärd föreläsning om kunskap ideer och utveckling.


Kunskap ideer och utveckling

del 1

   del 2

   del 3

   del 4

   del 5



  

Av svenne - 2 maj 2008 19:14

Ibland är det bra att ha tur också. Som mannen på videon som är en hårsmån från att bli påkörd vid en bensinmack. Men han verkar klara sig.

Av svenne - 28 april 2008 13:17

Advokaten och författaren Jens Lapidus bok "Snabba Cash" är en skildring av Stockholms glamorösa uteliv, dess brutala kriminalitet och kopplingen däremellan. Det är en roman och således påhittad, även om Jens har hämtat inspiration från verkliga livet, bland annat från sina erfarenheter som advokat. Det hade dock varit intressant att veta i en resume vad som egentligen är verklighetsbaserat, eftersom det är denna skildring av livet inte alltför långt ifrån oss själva som är intressant. Boken är bra skriven, men inte så fängslande att man inte kan lägga den ifrån sig. Själv blev jag mest nyfiken på hur boken skulle komma att sluta. Om den även skulle vara så realistisk att det skulle bli som i verkliga livet att de som gapar efter mycket ofta mister allt...


Jens Lapidus har skrivit en uppföljare till boken snabba cash, "Aldrig fucka upp" som han beskriver som "mörkare". Den kanske kan vara värd att läsa. För lite av tjusningen med den här typen av böcker är just att man kan titta upp från boken och tycka det är skönt att man själv inte är inblandad i rån och kokainhärvor och att man trots allt har det ganska bra i sitt liv.



Av svenne - 27 april 2008 06:32

Om man har tid kan man alltid köpa och sälja saker både på internet t.ex tillsalu.net och i verkliga livet. För att bli framgångsrik heter nyckelorden tillgång och efterfrågan, vilket ofta också bestämmer priset.

Tillgång och efterfrågan
Är du intresserad av musik och har koll på vilka artister som är populära kan du sälja biljetter. Gör en bedömning av vilka biljetter som kommer ta slut innan efterfrågan är slut. Köp in och sälj över inköpspris.

Kunskap
Samlarsaker kan också vara bra. Kolla upp marknaden vad olika samlarsaker brukar säljas för, och köp när saker av bra kvalitet säljs billigt, t.ex online.

Att sälja saker man inte har än.
Leta efter ställen där du kan köpa billig elektronik eller liknande, ev. i utlandet. Kolla upp priset och annonsera ut dem till ett högre pris, ev. på auktion med inköpspris som min.bud
Annonsera ut produkten och och vänta tills folk mailar dig och vill köpa. Om du får den såld är det bara att köpa din billigare produkt och leverera.

Utnyttja variationer i tillgång och efterfrågan
Ofta kan priserna flukturera beroende på efterfrågan. Cyklar kan du antagligen köpa billigt under sen höst och sälja till våren.
Just miniräknare är guld att köpa billigt och sälja dyrt. Tänk säsong bara - när alla tar studenten och går panka under sommarlovet hamnar en rad TI-83or, som naturarna ofta mycket riktigt aldrig mer kommer att använda sig av, på annonsmarknader. Köp in och sälj av vid höstterminens start för 600 eller så. Det fungerar oftast. Detta tar dock lite tid och man måste ligga ute med pengarna.

Reparera eller piffa upp
Trasiga saker kan man köpa mycket billigt, eller t.o.m få gratis. Kan du reparera datorer, bilar eller piffa upp kläder kan du sälja det till ett högre pris sedan.

Hitta rätt målgrupp
Ofta kan du få ett bättre pris om du hittar någon som verkligen är intresserad av produkten. Detta kan du göra genom att annonsera ut dem på nishade annonsmarknader. T.ex motorwebben.se om det gäller motorforden eller barnmarknaden.se om det gäller barnsaker.

Av svenne - 26 april 2008 11:55

1. Freemium respektive premium
Det är en av de vanligaste affärsmodellerna när det gäller mjukvara  och bygger på att grundprodukten är gratis medan en bättre version kostar pengar. Modellen bygger på att merparten av användarna använder gratisversionen medan ett fåtal kunder står för hundra procent av intäkterna.


2. Annonsering
Här ryms alla typer av annonser. Även här kan man ha en betalversion som är fri från annonser. Fungerar bra för nishat innehåll men även för den breda massan om man lyckas få volym.


3. Korssubventionering
När företaget ger bort en produkt gratis kan  konsumenten komma att köpa en annan. Och här styr psykologin över köpbesluten. Man blir mer köpbenägen när man har fått något först.


4. Noll marginalkostnad
Nedladdning av musik på nätet har kapat kostnaden för musikdistribution, och det helt utan en affärsmodell. Enligt Chris Anderson är kraften i fenomenet så stark att lagstiftning, kopieringsskydd och andra hinder inte har en chans. Istället ger vissa artister bort musiken gratis för att marknadsföra sina konserter eller kläder, medan andra har accepterat att de inte kan tjäna några stora pengar på musiken utan skapar den av andra skäl.

5. Tjänsteutbyte
Genom att använda en tjänst tillför du också värde till den. Forum och kommentarsfunktioner är exempel på detta. Belöningen till de som bidrar är att de får synas och stärker sitt eget varumärke.


6. Donationer
Pengar är inte alltid motivationskraften. Wikipedia är ett exempel på när altruismen får en plattform och en global spridning. I den vanliga ekonomin är tjänsten gratis, men det säger mer om det kortsiktiga sättet att tänka kring värde och mindre om hur meningsfullt det som skapas är. Genom att ge bort något och ta emot donationer från de som är riktigt nöjda, eller de som vill stödja.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards